Ron Thornton o tajomstvách návrhu vesmírnej lode

Ron Thornton

Zverejnené: CreativeBloq, 06.11.2013
Preložil: Hurvi, 24.12.2016

Naozaj sa považujem za požehnaného, že som sa narodil v pravý čas, aby som zažil evolúciu faktov vesmírnej vedy a vedeckej fantastiky. Som si istý, že som ležal v svojej posteli a robil bublavé zvuky, keď bol vypustený Sputnik 1 a začal sa závody o vesmír.

Vyrastal som na televíznej diéte Superauto Gary Andersona, Fireball XL5, Stingray a Thunderbirds, takže som si čmáral vesmírne lode farbičkami na začiatku šesťdesiatych rokov (a stále to robím), čiže sa naozaj niet čo čudovať, že milujem navrhovanie a stavanie sci-fi a vesmírnych dopravných prostriedkov.

Starfury

Thornton sa spolupodieľal na návrhu tejto Starfury s umeleckým návrhárom Steve Burgom. Tento model bol vytvorený Jose Perezom pre film Stratené príbehy.

Existuje množstvo dobrých návrhov vesmírnych lodí. Ale prečo sú dobré? Ja rád používam päť kritérií na vývoj alebo skritizovanie dizajnu…

1, Silueta

Aký je základný tvar lode zo všetkých uhlov? Can you tell which way up it is in a long shot?

Niekedy máte jasnú predstavu o tom, čo chcete, inokedy musíte hľadať inšpiráciu. Dizajnér návrhov Steve Burg ma naučil veľa trikov ako ‘pomôcť’ nájsť dizajn. Jeden naozaj dobrý je kresliť čmáraniny, free-form len jednu na list papiera, potom si ich neskôr prezrieť a začať hľadať tvary, ktoré z nich vychádzajú.

Tiež sa obraciam na prírodu. Je v nej zviera alebo rastlina, ktoré by mi mohli poskytnúť inšpiráciu? Vorlonská loď pre Babylon 5 bola čiastočne inšpirovaná kalamárom a druhú časť poskytol cesnak! BattleCrab Tieňov bol vytvorený po tom, čo som videl strašidelný dokument o čiernych vdovách.

Všetko vyššie spomenuté robí tvar ikonickým a zapamätateľným. Ako sa tvary navzájom spoja a dopĺňajú? Budete mať symetrický tvar? Alebo bude najlepšou voľbou silne asymetrický? Ako sa všetky časti spoja dohromady?

Prométheus

Vyššie vidno úžasný dizajn Steve Burga pre Prometheus (pôvodne nazývaný Magellan). Ben Proctor urobil báječný detailný dizajn a celý model bol vyrobený veľmi talentovaným Rory Woodfordom. Steve si myslí, že vyzerá ako korytnačka.

2, Účel

Toto je forma nasledovaná funkciou. Vyzerá loď tak ako by mala? Mimozemská? Pozemská? Nákladná? Tanker? Zodpovedá veľkosť účelu? Nemali by ste mať bojový krížnik, ktorý vyzerá, akoby mal len 30 metrov na dĺžku.

Veľký Rob Cobb je majstrom formy nasledovanej funkciou. Jeho návrhy od Alien po Sixth Day sú úžasné. Za toto by som sa mohol dostať pod paľbu kritiky, ale hoci ten film milujem, vôbec si nemyslím, že mimozemská loď v District 9 vyzerá mimozemsky. Vyzerá ako lietajúca pozemská vrtná plošina. Nezodpovedá cudzosti mimozemšťanov.

“Vorlonská loď z Babylonu 5 je rozhodne mimozemská”, vraví Thornton. Tento obrázok zobrazuje originálny B5

Po prečítaní (sci-fi románu) Duna som sa rozhodol postaviť model Ornitoptéry. Nikdy nebola nikde použitá. Len zábavný projekt. Bola postavená pre animovateľné stop-motion. Všetky drápy boli funkčné. Dokonca mal funkčné pristávacie klapky (rovnako ako lietadlo).

“Môj zábavný dizajn Ornitoptéry”, vraví Thornton. "Všetko vymodelované z Jelutongu (drevo gumovníka)."

3, Odpočinok

Majte oblasti, kde si oko môže odpočinúť.To hodí akýkoľvek detail, ktorý máte, do lepšieho kontrastu. Príliš veľa detailov bez prestávky zničí dizajn. To je SUPER dôležité!

Všetky dobré dizajny majú oblasť, kde si oko môže odpočinúť.Je to o kompozičnom kontraste.Vedenie pozorovateľovho oka ku kľúčovým elementom lode. V tomto je majstrom modelár Paul Pepera.

“Detailný štýl Paul Pepara je plne funkčný, s úžasnými odpočinkovými oblasťami”, poznamenáva Thornton.

4, Ústup

Vytvorte zopár ustupujúcich oblastí na trupe. Ustupujúci detail naznačuje istotu dizajnu. Ustupujúci detail takisto poskytuje viac oblastí kontrastu a tieňu. Veľkosť detailu v ústupe môže výrazne pridať na dojme veľkosti.

Hore vidno fantastický update môjho dizajnu Babylonu 5 od Fabio Passara. Originál bol postavený na renderovanie na Amige 2000 s 2 MB RAM! Mali sme niekoľko vážnych obmedzení v počte polygónov. Vždy však viete, ktorá časť B5 je horná vďaka pridanej chrticovej časti. Bola myslená ako beztiažová nákladná/zásobovacia oblasť.

5, Detail

Detail je predovšetkým o ilúzii veľkosti. Dokonca aj niečo také aerodynamicky hladké ako lietadlo má detail. Dokonca aj nepatrné vrásnenie na kovovom povrchu je texturový detail. Ide o jeden z najdôležitejších faktorov dizajnu lode a ako taký môže dizajn stvoriť alebo zničiť.

Uistite sa, že detail vyzerá funkčný. Tradiční modelári použijú jemné kúsky plastu a časti súpravy na dotvorenie detailu ich lodí (nazýva sa to “Kitbashing”). Dokonca sme videli veľké knižnice detailov z niekoľkých zdrojov, The Foundry predáva “Kitbashing” balíček, ktorý má množstvo pôvabných sci-fi detailových prvkov.

Všetko o detaile. Originálny Skylark z Babylonu 5 bol prvým dôkazom konceptu CG modelu, ktorý Thornton vyrobil

Paul Pepera sa často obracia na abstraktné mechanické časti. Podľa neuveriteľnej funkcionality Paulovej práce môžete povedať, že pre inšpiráciu používa často motor a mechanické časti. Dokonca niekedy vykupuje mechanické časti z Ebay a potom ich použije ako referencie.

CG versus miniatúry

Rozhodne existujú rozdiely v tom ako navrhnúť loď podľa toho, či budete vyrábať miniatúru alebo CG model. Digitálny svet nám rozhodne umožňuje vytvoriť lode, ktoré by boli buď nemožné vytvoriť alebo nafilmovať v praktickom svete. Ale rozhodne existuje priestor aj pre miniatúry.

Niet pochýb o tom, že v súčasnosti sú miniatúry oveľa drahšie, ale existujú určité okolnosti, kedy sú lepšou voľbou. Hlavne ak natáčanie vyžaduje explózie alebo havárie. Veľmi rád by som pracoval na seriáli, kde postavíme miniatúry a rozšírime ich s CG.

Osobné preferencie

Samozrejme, nakoniec je proces návrhu veľmi osobný a tak diametrálne odlišný od umelca k umelcovi, tak od našich osobností a rôznych vkusov. Ale v komerčnom svete je jeden dôležitý faktor, ktorý môže dizajn stvoriť alebo zničiť...

Niekto sa musí spýtať!

Nemôžete vytvoriť úžasný dizajn, pokiaľ vás o to niekto nepoprosí! Ak chce režisér loď, ktorá vyzerá ako kačica (pozerám na teba, “Firefly”), tak potom aj to dostanete!

Existuje fráza, ktorú som počul kedysi dávno: “Génius je to, čo dostanete, keď sa talent stretne s príležitosťou”. Takže tu sú všetky tri zložky tohto konkrétneho receptu.

Ron Thornton bol dizajnérom vizuálnych efektov seriálu Babylon 5 pre série 1-3. Tiež pracoval na ďalších populárnych TV seriáloch a celovečerných filmov vrátane Star Treku, Starship Troopers, Buffy the Vampire Slayer, The Crazies a Spaceballs.

↑ Hore